Hva er digital skilting?
Digital skilting, Digital Signage, Infoskjemer, «kjært barn har mange navn». Begrepene varierer men alle dreier seg om moderne kommunikasjonsform som bruker digitale flater for å formidle informasjon, reklame, underholdning o.l. Teknologien har revolusjonert måten virksomheter kommuniserer med sitt marked og sine målgrupper på, takket være utviklingen og den økende populariteten av dynamisk målrettet innhold..
Digital skilting kan defineres som enhver form for kommunikasjon hvor en eller flere digitale flater (typisk skjermer) benyttes som en erstatning for, eller i tillegg til, andre kommunikasjonsformer. Den kan brukes i en rekke forskjellige miljøer, inkludert offentlige rom, museer, sportsarenaer, kirker, akademiske bygninger, butikker, bedriftslokaler og restauranter. Bruksområdene er mange og varierte, fra offentlig informasjon som nyheter og trafikkmeldinger, til intern informasjon i bedrifter og produktinformasjon i butikker
En av de største fordelene med digital skilting er dens evne til å tilpasse innholdet til spesifikke steder og tider målrettet for spesifikke brukere. For eksempel kan innhold rettet mot forretningsreisende vises på en flyplass på mandag formiddag, mens innhold rettet mot familier kan vises fredag ettermiddag. Videre kan løsningen inneholde teknologi som melder tilbake til programvaren f.eks. kjønn eller alder på publikum rundt skjermen og tilpasser innholdet til dem automatisk. Dette gir høy presisjon og langt større effekt med budskapene.
Digital skilting er også svært dynamisk og kan enkelt oppdateres og tilpasses. Dette gjør det mulig å raskt endre innholdet basert på aktuelle hendelser eller kampanjer, noe som gir en stor fordel sammenlignet med tradisjonelle, statiske plakater. I tillegg er det ofte kostnadsbesparende fordi man ikke har de kostnader som typisk print har.
Til tross for alle fordelene, kan implementeringen av digital skilting være utfordrende. Det krever en godt gjennomtenkt innholdsstrategi, samarbeid, teknisk infrastruktur og ikke minst eierskap til løsningen. Men med riktig planlegging og gjennomføring kan digital skilting gi betydelige fordeler og bidra til å styrke virksomhetens kommunikasjon og merkevare.
Vi kan hjelpe dere med de behov dere har rundt digital skilting fra både generell rådgiving til installasjon og drift av både program- og maskinvare.
Noen fordeler med digital skilting
I motsetning til tradisjonelle trykte annonser, gir digital skilting en uendelig mengde reklameplass og tid. Du kan kommunisere via skjermene 24/7, og den eneste grensen du har er når du stenger lokalene dine eller når fottrafikken går ned om natten1.
Med digital skilting kan du raskt og enkelt gjøre endringer i kommunikasjonen/kampanjene dine siden programvaren som oftes er skybasert. Hvis du ser at en kampanje ikke gir de ønskede resultatene, kan du endre den på bare noen få minutter. Du slipper å vente på at nye utskrifter eller bannere skal lages, og du kan rette opp eventuelle feil raskt og enkelt
Digital skilting lar deg bruke mange forskjellige typer innhold. Enten det er animasjon, video, tekst, sosiale medier, direktesendt TV, nyhetsoppdateringer, kunngjøringer, statisk informasjon med visse elementer animert, eller en kombinasjon av de ovennevnte, er mulighetene uendelige
Studier har vist at folk naturlig blir tiltrukket av bevegelige bilder og fortellinger, noe som gjør digital skilting mer engasjerende enn tradisjonelle statiske skilt. En detaljhandelsundersøkelse fant at den riktige meldingen kan føre til økt salg på 5 til 25 prosent.
En enkelt skjerm kan brukes til en rekke formål, fra opplæring av ansatte til kampanjer, og helse- og sikkerhetsmeldinger, og til å vise sanntids ytelsesdata. Dette er grunnen til at digital skilting kan levere en så imponerende ROI, siden den kan støtte ulike avdelinger i virksomheten (f.eks. salg, drift, HR, kundeservice) samtidig.
Digitale kiosker lar kundene ta seg av visse oppgaver selv (f.eks. bestille, betale, finne informasjon), og frigjør dermed tid for ansatte til andre oppgaver. De kan også brukes til å kryss-selge andre tjenester og produkter. Kiosker har vist seg å være populære blant brukere, med studier som viser at folk finner dem interessante og har en tendens til å bruke dem over lengre tid.
Med utendørs- eller vindusutstillinger kan du bruke digital skilting for å skille deg ut fra andre nærliggende virksomheter. Du kan kjøre kampanjer, annonsere produkter og presentere kommende arrangementer til forbipasserende, noe som gjør det mer sannsynlig at de besøker lokalene dine.
Med utendørs- eller vindusutstillinger kan du bruke digital skilting for å skille deg ut fra andre nærliggende virksomheter. Du kan kjøre kampanjer, annonsere produkter og presentere kommende arrangementer til forbipasserende, noe som gjør det mer sannsynlig at de besøker lokalene dine.
Digital skilting gir muligheten til å vise det samme innholdet på flere lokasjoner samtidig og ha sentralisert kontroll på informasjon/merkevare. Du kan gruppere skjermer på forskjellige steder og etter behov la dem vise det samme eller forskjellig innhold.
For selskaper med store lokaliteter kan berøringsskjermer brukes til å få verdifull tilbakemelding om problemer etter hvert som de oppstår, slik at ansatte/ressurser kan omdirigeres, eller problemer utbedres raskere
Riktig implementering av digital skilting gjør det enkelt å bygge ut løsningen i takt med endrede behov, både i forhold til lokasjoner, skjermer, kiosker, interaktivitet/berøringsskjermer, etc.
Digital skilting legger til rette for å generere avkastning på investeringen gjennom promotering av nye produkter og/eller merkevarer i samarbeid med produsenter, salg av annonseplass i løsningen, skape forventing til kommende events, øk kjennskapen til din merkevare gjennom å fange oppmerksomheten til marked og målgrupper.