Forskjellen mellom Microsoft Teams rom og BYOD
Du har sikkert hørt begrepene snakket om, vi bruker BYOD i våre møterom, eller vi har kun MTR rom, men hva betyr egentlig alle disse forkortelsene og hvordan fungerer det?
Fellesnevneren er videokonferanse og hvordan man gjennomfører videomøter i møterom. Når det kommer til videoløsninger for møterom, er det prinsipielt to hovedalternativer som ofte vurderes: Microsoft Teams rom (MTR) og BYOD (Bring Your Own Device). Begge har sine fordeler og ulemper, og det er viktig å forstå forskjellene for å kunne velge den beste løsningen for din bedrift.
BYOD (Bring Your Own Device)
BYOD, Bring Your Own Device er et ofte brukt begrep når det kommer til møterom. BYOD er basert på at brukeren tar med seg sin egen laptop og kobler den til møterommets utstyr via en USB-kabel eller evt. trådløs system. Dette gir brukeren tilgang til eksternt utstyr som mikrofon, kamera og høyttaler i rommet på sin laptop. Brukeren står da fritt til å bruke hvilken som helst videoklient på sin laptop, som Teams, Zoom , Google meet, Cisco Webex o.l.
BYOM, Bring Your Own Meeting faller også innunder same konseptet.
Noen fordeler med BYOD:
- Ofte rimeligere løsning med færre komponenter.
- Fleksibilitet til å bruke hvilken som helst videoklient.
- Ingen lisensiering.
Noen ulemper med BYOD:
- Krever at brukeren vet hvordan man kobler til og bruker eksternt utstyr.
- Kan være utfordrende om virksomheten har strenge IT-policyer på USB-porter.
- Ikke noe 2 skjerm oppsett
Microsoft Teams rom (MTR)
MTR betyr «Microsoft Teams rom» og betyr at møterommet er utstyrt med en dedikert videoklient som er knyttet til en Teams bruker. Denne klienten settes opp med en dedikert lisensiert Microsoft Teams bruker og kobles opp mot utstyret i rommet slik at enheten får eksternt kamera, mikrofon og høyttaler. Klienten kan være Windows eller Android baser, eller proprier som f.eks. Cisco.
Det betyr at møterommet er en Microsoft Teams bruker i seg selv, og at brukeren ikke trenger noe utstyr for å gjennomføre et videomøte i rommet.
Om man har kalt inn til et møte og invitert møteromsbrukeren til det, kan en bruker bare gå inn i rommet og trykke «Start møtet» på touch panelet, så er møtet i gang. Dette gjør det svært brukervennlig og effektivt, spesielt for de som ikke er teknisk kyndige.
Noen fordeler med MTR:
- Enkelt å bruke: Ett klikk for å starte møte.
- Ingen behov for å ta med egen laptop.
- Mulighet for to skjermoppsett
- Støtter Microsofts "Front Row"-konsept som gir en bedre møteopplevelse.
Noen ulemper med MTR:
- Høyere kostnad for investering.
- Krever lisensiert bruker.
- Rommet er låst til en spesifikk videotjeneste (f.eks. Teams, Webex, Zoom osv).
- Mer avansert teknisk oppsett.
Hybrid løsning
Markedet har også tvunget frem hybride løsninger som gir det beste av begge variantene. En hybrid løsning betyr at man har et MTR rom, hvor man fremdeles har muligheten til å koble til egen laptop med USB og få tilgang til periferi utstyret i møterommet.
Dette er spesielt gunstig for virksomheter som f.eks. benytter MS Teams internt, men som trenger å benytte andre plattformer i kommunikasjon med kunder. Da vil man kunne bruke MTR funksjonaliteten til hverdags og om man f.eks. skal ha et Google møte, så bruker man bare egen laptop.
Vi har høy kompetanse på både Microsoft Teams rom og BYOD-løsninger, og vi er Microsoft Teams sertifiserte for å kunne være den beste rådgiver til våre kunder. Uansett hvilken løsning du velger, kan vi hjelpe deg med å implementere den på en måte som passer best for din bedrift og dine behov.